SABAR Perspektif Dalam Al- Qur'an

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه



1. Sabar sebagai penolong
"Jadikan sabar dan solat itu sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat,kecuali bagi orang-orang yang khusyuk, (QS.2:45)

2. Sabar adalah cara untuk bahgaia
"Dan sungguh Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada oang-orang yang bersabar,(QS.2:155)

3. Meminta dari Allah
"Tatkala Jalut dan tenteranya telah nampak oleh mereka, merekapun berdoa : "Ya Tuhan kami, berikanlah kesabaran ke atas diri kami, dan kukuhkanlah pendirian kami dan tolonglah kami terhadao orang-orang yang kafir".(QS.3:250)

4. Sabar untuk elak tipu muslihat
"Jika kamu peroleh kebaikan, nescaya mereka bersedih hati, tetapi jika kamu mendapat bencana, mereka bergembira kerananya.Jika kamu bersabar sna bertakwa nescaya tipu daya mereka sedikitpun tidak mendatangkan kemdaratan kepadamu. Sesungguhnya Allah mengetahui segalaapa yang mereka kerjakan."(QS.3:120)

5. Supaya Allah semakin sayang
"Dan berapa banyak nabi yang berperang bersama-sama mereka sejumlah besar dari pengikut (nya) yang bertakwa. Mereka tidak menjadi lemah kerana bencana yang menimpa mereka di jalan Allah, da tidak lesu dan tidak (pula) menyerah (kepada musuh). Allah menyukai orang-orang yang sabar".(QS.3:16)

6. Urusan atau tindakan yang paling utama
"Kamu sungguh-sunguh diuji terhadap hartamu dan dirimu. Dan (juga) kamusunguh-sunguh mendenga dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dari orang-orang yang mempersekutukan Allah, gangguan yang banyak yang boleh menyakitkan hati. Jika kamu bersabar dan bertakwa, maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan."(QS3:186)

7. Saluran besar mendapat keampunan dan pahala yang besar
"kecuali orang-orang yang yang sabar(terhadap bencana), dan mengerjakan amal-amal soleh. Mereka itu memperoleh ampunan dan pahala yang besar." (QS 11:11)

LIKE . SHARE . COMMENT.

Sincerely by :

No comments:

Post a Comment

© Created by Alep Darling - 2011