Wasiat Terakhirku

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
cantik kan lukisan aku? hihihi

 بسم الله الرحمن الرحيم
"Dengan namaMu Ya Allah aku mulakan wasiat ini, kepada junjungan kami Nabi Muhammad Rasulullah s.a.w aku berselawat.
لاَّ إِلَهَ إِلاَّ الله مُحَمَّدً رَّسُوْلُ اللهِ
Aku mengaku bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah." 

Keluargaku : Alip meminta maaf jika selama alip hidup di muka bumi ini saya banyak menyusahkan papa, mama dan kakak. Tak mintak pun kesusahan ini semua. Mintak maaf ikhlas dari semua. harap semua maafkan saya. Terima kasih atas keikhlasan korang. Orang beriman takkan diuji pabila mereka kata aku percaya Allah tetapi tak diuji kan? Tak, tidak sama sekali .

Allah S.W.T berfirman yang bermaksud,
"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata, 'kami beriman' sedang mereka tidak diuji dengan sesuatu cubaan? Dan demi sesungguhnya! Kami menguji orang terdahulu daripada mereka, maka dengan ujian demikian, nyata apa diketahui Allah mengenai orang yang sebenarnya beriman, dan nyata pula apa di
ketahui-Nya mengenai orang yang berdosa."
(Q.S.Al-Ankabut : 2-3)

"Daripada Anas, ia berkata : Rasulullah s.a.w bersabda : Apabila Allah cinta kepada suatu kaum, maka diuji. Barangsiapa reda menerima ujian itu, Allah reda pula kepadanya. Dan barangsiapa yang marah (tidak reda), maka Allah murka kepadanya."
(Hadis Riwayat Imam At-Tarmizi)


Alip harap keluarga alip jauh atau dekat gembira dengan perubahan alip sekarang ni . الحمد لله hidayah daripada Allah S.W.T yang tak disangka ni. Setiap fardhu pasti alip akan doakan keselamatan dan kemurahan rezeki keluarga dan hidayah diberikan kepada keluarga tercinta. Menadah tangan dengan tak putus-putus berdoa kat Allah S.W.T. untuk korang dijauhkan dari api neraka dan dimasukkan ke syurga.  Jumpa di Jannah yea. آمين
إن شاء الله 






Aku pasti akan rindu saat-saat kita SAHABAT.

Sahabat & Rakan : Kepada sahabat/kawan disayangi, terlebih dahulu aku nak mintak maaf kalau aku ni bersikap sombong kat korang. Aku tak tau kenapa aku jadi macam ni lately? Aku tak dapat jawab. Kalau korg tegur إن شاء الله  aku akan bagi respon. Sessape yang perasan aku dari jauh tegurlah, penglihatan aku tak berapa baik. Pendengaran pun tak berapa jelas harap capang je, bile org tanye byk kali aku cakap "hah?". Mcm org tua kan?HAHA! Maaf la kalau korg xdpt dengar bebelan aku lagi. hehe. Lately aku tak tau knape asyik sedih je, nak mengalir je air mata bile fikirkan nasib Akhirat orang lain. Takut sangat. hihi. Tapi nasib Akhirat aku ada orang fikir?hm. Aku mintak maaf  aku ni byk layan perempuan dr lelaki tp aku bukan jenis mcm tu. Aku taknak jadi manusia yang sombong. Aku ni manusia hina. Dosa pun xpernah terlepas. Tak layak dipuji-puji. Jika dipuji ucapkanlah الحمد لله jika dipuji, semuanya hak Allah. Selain tu, fahamilah seseorang tu sebelum menilainya, ikutlah dia 24jam so kita akan tahu baik buruknya seseorang tu. إن شاء الله . Jangan tinggalkan solat yea kawan-kawan. doakan utk ibubapa korg tu. Hm, aku minta maaf jika aku ade janji ape-ape tp tak tunaikan cakaplah aku cuba jika sempat tak maafkan eh? Akhir sekali, kata-kata aku selama ini membuat korang terguris hati, who does any wrong right? Forgive me friends. I forgave you all before sleeping. آمين 

    Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Allah berfirman: 'Kemuliaan ialah serban-Ku dan kesombongan ialah sarung-Ku. Sesiapa yang menandingi-Ku dalam kedua-dua sifat itu, nescaya Aku akan melemparkannya ke dalam neraka.'"

    (Riwayat Abu Daud)

Muslimin dan Muslimat : Sebagai umat nabi Muhamad S.A.W kita tak boleh lari daripada Sunnath & Al-Quran sbg petunjuk hidup. Janganlah sesekali tinggalkan solat korang. Mungkin korang tak rasa kesakitan tu tapi bila kita beriman kita akan takut akan ayat-ayat Allah s.w.t. Paling penting doakanlah utk ibubapa korg yang penat lelah yang menjaga korg. Kita tak dapat balas jasa mereka dengan wang ringgit. Doa dorang sentiasa dimakbulkan oleh Allah s.w.t. Berjasalah pada mereka, kita perlukan keredhaan mereka dan jangan derhaka dengan mereka wlaupun ayat 'ah', kerana syurga itu di bawah telapak kaki ibu. Terima kasih kepada guru, ustaz dan ustazah serta kawan-kawan yang mengajarku erti Islam. Aku bangga sangat Allah pertemukan dengan saudara Islam sama ada lelaki atau wanita. Aku bukanlah anak terbaik, tapi hadiah yang terbaik aku mampu beri setiap hari adalah 'DOA'.  Hope korg paham ape yang aku ingin sampaikan. آمين

    Dan tidak ada seorang pun darimu, melainkan didatangkan kepadanya neraka. Hal itu bagi Tuhanmu adalah suatu kemestian yang sudah ditetapkan. Kemudian Kami akan menyelamatkan orang yang bertakwa dan membiarkan orang yang zalim di dalam neraka dalam keadaan berlutut.
    (Al-Quran, surah Maryam : 71-72)

Rasulullah bersabda, “Solat itu tiang agama sesiapa yang meninggalkannya dia meruntuhkan agama.”

(Imam Al-Baihaqi )
 



 
Allah S.W.T: Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim Ya Razak. Ya Mutaqqabir. Inilah nama-nama yang sering aku ucapkan dalam doa selepas solat fardhu. Ya Allah, ampunkanlah segala dosa-dosaku di muka bumiMu ini. SesungguhNya aku hambaMu yang hina, tak sempurna melainkan junjungan kami Rasulullah S.A.W. Aku tak layak ke syurgaMu tetapi aku takut akan seksaan api nerakaMu yang bahan bakarnya adalah manusia dan berhala! Bukalah pintu hati mereka yang tidak mahu maafkan ssalah & khilafku moga roh aku tidak tersekat diantara dunia dan Akhirat. Maafkanlah perbuatan-perbuatan tidak baik selama hidupku ini. Aku manusia hina. Masya'Allah. Jauhilah aku dari kepanasan yang tak terhingga itu Ya Allah!  الحمد لله kerana memberi hidayah dan kesedaran ini, atas dugaan & ujian Engkau berikan selama kehidupan di duniawi, الحمدلله juga atas nikmatMu kepadaku.  الحمد لله kerana memudahkan diriku ini mengalirkan air mata pabila kenangkan dosa-dosa lalu dan membaca KalamullahMu. الحمد لله kerana menghantar aku 'seseorang' yang boleh membuat ku tenang dan tidak takut akan ujian-ujian dariMu serta mengingatkan tentang ilmuMu setiap hari. Bila mengadu kepadanya dia dapat menjawab semua soalan aku. Sukar untuk temui insan sepertinya. Biarkanlah kami kekal selama-lamanya. Ya Allah, jangan biarkan aku menjadi kufur dan sesat. Aku tahu Engkau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Lindungilah aku. Terima kasih Ya Allah, aku sangat merindui syurgaMu. آمين .

"Hai orang yang beriman. Peliharalah dirimu dan
keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah
manusia dan batu; penjaganya malaikat yang kasar, yang
keras yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang
diperintahkanNya dan mengerjakan apa yang
diperintahkanNya."
(At Tahrim : 6
)

تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما تمسكتم بهما كتاب الله وسنة رسوله
 
" Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang jika kamu berpegang padanya tidaklah kamu akan sesat selamanya iaitu kitab Allah (Al-Quran) dan sunnah rasulnya."
(Hadith Hasan, riwayat Malik dalam Muwatha no.898 dan Hakim dalam Mustadrak no.63).

Ya Allah , aku memohon cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu, dan cinta akan perbuatan yang dapat mendekatkan diriku kepada cinta-Mu.
(HR At-Tardmizi)

Manfaatkan Umur dan Kehidupan Sebaik-baiknya

    Demi Masa.
    Sesungguhnya manusia dalam kerugian.
    Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.
    (Al-Quran, surah al-'Asr : 1-3)

Wassalam.




HALALKAN MAKAN MINUM SAYA . MAAFKAN SAYA . DOAKAN SAYA . TERIMA KASIH

Sincerely by :

No comments:

Post a Comment

© Created by Alep Darling - 2011